Beskrivning

SIMCITY 3000 / NYUTGÅVA

• Spelet är ett originalspel som ligger i en inplastad originalask.
  • OBS! engelsk version.
Saxat ur recension från torget.se:

Väntan har varit lång och svår, men nu har äntligen uppföljaren till SimCity 2000 kommit! För er som aldrig spelat ett SimCity spel, kan jag säga att det är en briljant stadssimulator. Ditt jobb som borgmästare är att markera ut ytor där bostäder, affärer och industrier är tänkt att vara, och sedan se till att locka folk till din tänkta stad genom att placera ut diverse nödvändigheter som polis och brandstationer, skolor, sjukhus, bibliotek och flygplatser samtidigt som du behöver ordna med elektricitets- och vattensystem m.m. Låter kanske enkelt, men är definitivt svårare än vad man först tror.

SimCity är ett sånt där "konstigt" spel, ett simulator spel som inte har något egentligt mål. Det låter hur tråkigt som helst, ända tills man börjar spela det och fastnar i det. Ett tips är att se till att inte ha något särskilt planerat de första dagarna strax efter att du köpt spelet. Tankar som "bara någon timme till", "sova kan jag göra i helgen" eller "undrar om chefen saknar mig på jobbet?" virvlar runt i huvudet, och snart har man kommit på precis hur man ska spela för att budgeten och stadsplanerandet ska gå hand i hand. Då är SimCity hur kul som helst.

Om man zoomar in tillräckligt, ser man alla bilarna och människorna fara runt i staden. På detta sätt ser man också var infrastrukturen inte fungerar och var insatser för att förbättra detta behövs göras, för det kommer att behövas, det lovar jag. Som tur är fungerar detta mycket bättre än i tidigare SimCity-spel. Tågräls, busshållplatser, motorvägar och tunnelbanesystem finns till hands och är ett måste när staden börjar växa på allvar. Zonerna man placerar ut för bostäder, kontor osv har nu också ett mittenläge - mediumstora byggnader. Detta ger att spelaren kan planera staden lite bättre och gör att man kan försöka undvika ovan nämnda trafikproblem. Sophämtningen är en nyhet som gjorts bättre. Nu gäller det bara att placera den tillräckligt långt bort från staden så att den inte sänker värdet på viktig mark.

Ju mer man spelar, desto tydligare blir det att speltillverkarna har strukturerat spelet bättre än tidigare. Nyheter inom transport och byggnader presenteras för spelaren allt eftersom staden växer och tiden går. Affärsuppgörelser erbjuds också med jämna mellanrum. Dessa är viktiga, och avgör hur profilen på staden blir. Det går till exempel att förbjuda mer eller mindre skumma verksamheter eller lägga ner mycket pengar på att utveckla renare industri, bara man har råd.
Det hela blir en slags balansgång, och gör att man aldrig har särskilt mycket pengar, även om staden ger stora inkomster. Man hittar alltid luckor att fylla. SimCity 3000 är helt enkelt roligare att spela längre tid än föregångarna. Denna inriktning märks också på att ytan man har att bygga på, är upp till fyra gånger större än tidigare.

Spelets handling
Gratulerar till din plats bland borgmästareliten i det växande Simlandet. Vare sig du har vässat dina politiska huggtänder i andra Simländer eller om detta är första gången du sitter på denna post, så finns det vissa saker som du bör veta innan du börjar fatta några viktiga beslut. Sa vi att din makt var oändlig? Det stämmer inte riktigt. De där små figurerna som knallar runt i staden är simmar, invånarna i Simland. Tänk på att du har blivit vald till ditt ämbete. Om de där små varelserna inte är helt nöjda med dina insatser som borgmästare kan de välja bort dig. Du har rätt stort spelrum, eftersom simmarna har alla möjliga behov och önskemål.

Systemkrav:
Win 98 / XP / VISTA / 7 (Funkar även till många nya datorer.)
32 MB RAM.