Beskrivning

GROUND CONTROL 2 - Operation Exodus / PC spel

• Spelet är ett oanvänt originalspel som ligger i en inplastad originalask.

Man fastnar snabbt... ...inte kunna sluta spelavarning utfärdas.

Saxat från recension på nätet där spelet fick betyget 9 av 10:

Omdöme: Det är inget snack om saken, Ground Control II är ett ruggigt bra spel med originella inslag som förlänger spelets hållbarhet. Inbiten fantast, vanlig gamer eller bara en smula nyfiken; Massive Entertainment har skapat spelet som alla måste ha i sin samling! Snyggare och bättre strategi får ni garanterat leta efter!

Om man hade möjligheten att resa in i framtiden skulle man nog inte ge sig ut i krig det första man gjorde. Men det är just vad man gör i Ground Control 2: Operation Exodus, och det är underhållande låtsaskrig, om än krävande. GC2 är svenska Massive Entertainments uppföljare till strategihiten Ground Control. Spelet utspelar sig i framtiden, närmare bestämt år 2741, i rymden. Människorna är splittrade och tillhör olika grupper, bland dem NSA (Northern Star Alliance) och det tyranniska Imperiet. Imperiet anfaller NSA i deras huvudstad. Men NSA har några riktiga taktiker som ser till att NSA kan stå emot. Bland dem finns du, i form av kapten Jacob Angelus.

Imperiet tar hjälp av Vironerna, ett slags reptilmänniskoliknande utomjordingssläkte som har ganska häftiga förmågor. De kan smälta ihop med varandra för att bli mäktigare. Man kan självklart spela som vironer också, men man rekommenderas att spela NSA-uppdragen först, dels för storyn och dels för svårighetsgraden. Det är lätt att lära sig grunderna i GC2. Man fastnar snabbt för spelet, som liknar en blandning mellan StarCraft och Age of Empires, dock med en avgörande skillnad: inga byggnader. I stället har man en landningszon. Man skickar efter de krigare, pansarvagnar eller andra enheter som man vill ha, därefter kommer en helikopter med dem till landningszonen. Helikoptern kan även stanna och ge understöd i striden eller flyga fritt på banan.

Man betalar för krigarna med "acquisition points" (på svenska, förvärvspoäng). Med dessa kan man även betala för luftanfall, förbättringar på helikoptern med mera. Man får förvärvspoäng genom att döda fiender, ta så kallade "victory locations" och helt enkelt vänta. Men man får mindre förvärvspoäng ju fler krigare man har. Man måste därför se till att inte få för många krigare, för då kan man inte få fler. Men har man för lite krigare, får man å andra sidan spö direkt. Det gäller att vara taktisk från början till slut, för annars gillar man nog inte slutet. Hårfin skillnad mellan vinst och förlust Den högste chefen i NSA:s militär, general Warhurst, är en hårding som använder sig av minst sagt fula ord. Vid ett tillfälle säger han att de minsann inte slåss som tjejer. Även om han framställs som grym känns det onödigt. Att leda en armé i verkligheten är säkert inget man gör för skojs skull. Men striderna i GC2 är inte i det riktiga livet, även om de är snudd på så välgjorda. Därför tas varje ny strid med glatt humör, även om det inte är lika bra för humöret att inte kunna gå därifrån som segrare. Då kan man undra varför man inte vann, men förståndet kommer snabbt i kapp besvikelsen. Det kan ha varit för att fienden gömde sig i en skog, befann sig på en kulle eller sköt inifrån en byggnad. Allt som kan tänkas ge en fördel med tanke på sikt, skydd, stridsenheter, praktiskt taget vad som helst, kan användas av eller mot en själv och vara den hårfina skillnaden mellan vinst och förlust.

Spelglädjen växer

När man spelar igenom tutorial-läget häpnar man över de taktiska möjligheterna som beskrivs. Även om det är väldigt lätt att lära sig grunderna kan det ta ett tag att bli ett riktigt krigaress. Uppdragen är gjorda så att de trappar upp svårighetsgraden hela tiden, så att varje ny bana blir lämpligt svår. På så sätt blir krigen bara större och större. Men krigen är inte det enda som växer. Det gör även spelglädjen. Grafiken väcker blandade känslor. På grund av att man kan zooma in och ut kan man komma alltför nära marken och då ser allt kantigt och besvärligt ut. Från högsta översikten är allt däremot oerhört vackert. Man ser genom en sorts översiktskamera som är väldigt lättnavigerad, förutom när man rör sig över större ytor med höjder och sänkor, då man störs av att kameran rör sig upp och ner med terrängen. De få videosekvenser som finns med är oerhört vackra och hyfsat realistiskt gjorda. De är som ett mörkt Toy Story, fullproppat med Buzz Lightyears med riktiga vapen i stället för blinkande lampor.

Från 11 år. Flerspelarläge över LAN eller internet.

Systemkrav:
Intel Pentium III eller AMD Athlon processor 800 MHz