Beskrivning

BANDITS Phoenix Rising / PC spel / MAD MAX - inspirerat
  • Spelet är ett oanvänt originalspel som ligger i en inplastad DVD-ask.
SAXAT från recension på torget.se:
Det räcker med att titta på spelförpackningens framsida för att lista ut att tillverkarna måste ha varit stora fans av Mad Max-filmerna. Bandits utspelar sig nämligen mitt i ödemarken där olika rivaliserande gäng kämpar om att bland annat få in en fot i den stora staden Jericho City. Men utan att vara speciellt intelligenta fortsätter gängen att råna och döda allt som finns runtom i den ödemark de lever i. Plötsligt en dag dyker det upp en saga om ett domedagsvapen som går att få tag på i trakterna kring Jericho City, och detta sätter fart på verksamheten hos några av gängen.

Spelaren får äran att styra en bil utrustad med en förare vid namn Fennec och en galen skotsktalande skytt kallad Rewdalf. Dessa tillhör klanen Wolfpack som lever på sno olja och utrustning från andra. Men klanen Wolfpack har även i sikte att stjäla en stor laddning guld som tyvärr skyddas av Jericho Citys murar.

Spelet bjuder på mycket galen bilkörning och garanterat ännu mera skjutande i de lite över 20 uppdrag som finns till förfogande. Spelets utvecklare (som förövrigt är svenskar) har lyckats bra med att kombinera både bilkörningen och skjutandet genom att låta både tangentbord och mus ha del i händelserna. Man kan med en snabb knapptryckning växla från att styra bilen med siktet ställt rakt fram till att styra bilen och kanontornet var och en för sig samtidigt. Det tog en bra stund att vänja sig växlandet men tillslut visade det sig vara ett mycket bra alternativ för denna typ av action.

När det gäller miljöerna i Bandits Phoenix Rising så är det mycket bergig ödemark med en del broar och en fientlig skrotbil redo att attackera bakom varje kulle. Man får nostalgiska Max Max-känslor av det mesta i spelet, vilket i sig inte behöver vara dåligt även om det känns föga nyskapande. En detalj som verkligen sätter extra krydda på spelet är den festliga dialogen mellan Fennec och Rewdalf där bara den sistnämndes skotska dialekt får en att hoppa till ibland. Under de olika uppdragen som trots allt lyckas variera sig relativt bra får man stå ut med ett ganska tungt artilleri med musik i alla dess former. Allt ifrån tuggummitecho till rejäl rockmusik finns representerat.

Före respektive uppdrag kan du välja ut vilka typer av vapen och fordon som ska användas och när du misslyckats några gånger kommer du garanterat att ha testat dig fram till en favoritkombination. Bandits har ett ganska stort antal av både fordon och vapen att välja bland, förutsätt att du först lyckats stjäla dessa från motståndare.

Spelet är dock absolut värt att testa då det kommer att bjuda på många roliga actiontimmar framför datorn i bästa Mel Gibson anda. På svenskt vis.

Features:
* Avancerad fysik- och 3D-motor