Beskrivning

• Spelet är ett nytt originalspel som ligger i en inplastad originalask.
Saxat från recension på nätet där spelet fick ett mycket högt betyg:

Alone in the Dark 4: The New Nightmare var en underbar upplevelse och jag rekommenderar det starkt till alla som tycker om skräckspel. För mer skräck än så här blir det inte, även om Resident Evil, Silent Hill och eventuellt Dino Crisis i regel är snyggare eller lättare att kontrollera med mer bössor så saknar de den här sortens skräckkänsla. Det är som att läsa en gammal skräcknovell av H.P Lovecraft eller Edgar Allan Poe. Slutsatsen blir att Alone in the Dark är för riktiga skräckfanatiker. Ett spännande äventyr som håller spelaren sysselsatt långt in på småtimmarna.

Alone in the Dark: The New Nightmare

Ensam i mörkret igen...Edward Carnby och Aline Cedrac beger sig till Shadow Island, men något går snett...Vad är det egentligen vi anser vara skräck? Är det just att man ser en hungrande zombie eller en hiskelig demon framför sig eller är det kanske så att det är ensamheten, mörkret och vad som kan finnas i detta mörker som skrämmer oss? Att skrämmas har förekommit i alla tider och det är ju klart att numera sitter man inte vid morfar eller någon annan fossil och lyssnar på gamla spökhistorier, dels för att morfar sitter inspärrad på ett hem och dels för att man har nyare medier att använda som dessutom inte upprepar sig stup i kvarten. Jag snackar nu om film, nyare litteratur, tidningar och ganska nyligen tvspel. Resident Evil går under benämning skräckspel och när originalet släpptes 1996 så var det helt plötsligt mycket populärt med skräckspel även om det funnits långt längre tillbaka med spel som t.ex Alone in the Dark och trots att spelen inte var speciellt skrämmande så försökte de ju i alla fall, och skam den som ger sig. Efter att ha sneglat på Resident Evil och Silent Hill så börjades produktionen med Alone in The Dark 4: The New Nightmare där de använde de ovanstående titlarnas spelsätt, blandat med deras redan etablerade spelserie. Resultatet blev ett spel som skrämmer, inte rent chockerar som Resident Evil och Silent Hill utan ett spel som skapar en kittlande känsla längs ryggraden och ett ständigt obehag.

Feel the Fear...
I spelet introduceras, inte helt överaskande, två spelbara karaktärer, en kvinna och en man.
Deckaren Edward Carnby eller språkexperten Aline Cedrac som båda har helt olika handlingsförlopp och ärenden på Shadow Island. Det hela börjar med att Edwards kollega Charles Fiske åker till ön för att utreda diverse mystiska händelser och ett flertal försvinnanden. När Charles sedan kommer hem ligger han i en liksäck på bårhuset med endast en nerblodad anteckningsbok till hjälp för den extremt upprörda Edward Carnby som bestämmer sig att själv undersöka Shadow Island och förhoppningsvis hitta orsaken till hans bäste vän och kollegas död. Han tar kontakt med en man inom högt uppsatta kretsar vid namn Johnson, kort och gott. Där får han reda på att de ska skicka en expedition till ön innehållande Aline, vars språkkunskapar behövdes, och hennes pilot. Edward bestämmer sig för att följa med och på planet dit bekantar han sig med Aline som själv har ett ärende på ön. Förutom att bistå vetenskapsmännen så misstänker hon att sin biologiska pappa eller åtminstone bitar av hennes förflutna ska finnas på ön. Båda har den gemensamma hungern efter svar och när de börjar närma sig Shadow Island attackeras planet av något från deras värsta mardrömmar och de tvingas hoppa. Aline lyckas landa på taket till den enorma herrgården medan stackars Edward hamnar i skogen med ännu fler frågor men helt utan svar. Och där börjar spelet.

Farliga skuggor...
Alone in the Dark fungerar precis som alla andra skräckspel och är i stort sett helt identiskt med Resident Evil vad det gäller kontrollen. Allt annat känns givetvis igen; man ska samla nycklar, se till att plocka upp allt man kan lägga vantarna på, spara på ammunitionen och tillbringa tid med pussel som kan få den mest härdade spelaren att utveckla nervösa ryckningar. Det som gör Alone in the Dark så unikt är dess förmåga att få spelare att gå på toaletten innan man börjar spela annars kan det lätt hända olyckor i byxorna, ibland bruna sådana och sånt vill man ju helst låta bli. Vad är det då som gör spelet så läskigt? Först och främst är spelet kolmörkt, oftast är det enda ljus man har en ficklampa att navigera sig i korridorerna med, och för det andra så är alla skuggor farliga i Alone in the Dark. Fienderna i spelet är nämligen varelser från en skuggvärld som kan komma fram vartsomhelst där det är mörkt, det vill säga i stort sett överallt. I Alone in the Dark kan fiender dyka upp var som helst, vilket ökar spänningen drastiskt. Det är inte fienderna i sig som är läskiga, de påminner oftast om en dammsugare på fyra ben eller Robert Arschberg i khaki-byxor, utan det är känslan att inte vara säker någonstans som ökar spänningen, och spelar man när det är mörkt och man är ensam hemma kan man verkligen få adrenalinkickar. Det är första spelet som jag kan säga ha skrämt mig ordentligt. Visst, man har hajat till i Resident Evil när hundar hoppat in genom fönstren eller när en zombie plötsligt uppenbarat sig men det gick över snabbt, i Alone in The Dark satt jag med hjärtat i halsgropen länge och man blir mer spänd när man blivit skrämd en gång.En finurlig sak med att fienderna består av skuggor är att man kan skrämma dem eller ibland döda dem med ljus. Genom att tända alla lampor i ett rum kan du hindra varelser från att komma fram och samtidigt döda eller försvaga de som kanske finns i rummet. Alla vapen i spelet är specialgjorda av vetenskapsmännen som bodde på ön, så att de skulle kunna hålla varelserna i schack, och det märker man när man hittar en hagelbössa som skjuter fosforhagel eller när granatbössan skjuter lysgranater och den destruktiva eldkastaren som jag snabbt lärde mig uppskatta när jag avancerade på Shadow Island.

Indianer och elaka vetenskapsmän...
Som sagt så har båda karaktärerna anlänt till ön, de är rädda, de är ensamma och det enda de har är en radio att kontakta varandra med. När de träffar indianen Edenshaw och läst några av vetenskapsmännens rapporter så går det upp för dem att de måste hindra idioterna som försöker förena vår värld med skuggornas genom att leta rätt på några mystiska statyetter som Edenshaw kan använda i en av sina förfäders ritualer.Förutom det att skuggorna lever överallt och att spelet verkligen får en att sitta på spänn så finns det fler funktioner som gör Alone in the Dark lite speciellt.

Systemkrav:
Windows 95/98/ME/2000/XP (Funkar även till många nya datorer.)
PII 300MHz